Sten Kindlundh har gått bort.

THM fasad

När Teaterhögskolan i Malmö var en rätt ny del av Lunds universitet och ännu befann sig i en övergångsfas, där det gällde att inte tappa väsentliga värden samtidigt som man anpassade sig till nya administrativa rutiner blev Sten Kindlundh utbildningsledare. Den rollen hade han i fjorton år, 1985-1999, en tid som allmänt anses som en av de bästa för skolan. Konstnärligt leddes Teaterhögskolan av en pedagog med höga internationella meriter, Radu Penciulescu. En kreativ atmosfär rådde inom lärarkåren som arbetade tillsammans mot gemensamma mål konstnärligt och pedagogiskt. I denna omgivning var Sten en klippa med sitt vana administrativa handlag och sin stora förtrogenhet med universitetsmiljön. Därutöver hade han charmerande personliga vanor som stack ut i denna egentligen inte särskilt akademiska miljö.

Besökare från den isländska teaterhögskolan förbluffade han med sina detaljerade kunskaper om berättelser och miljöer i de isländska sagorna. Han citerade gärna kända politiker ur historien, eller Goethe. Skolans informationsblad, alltid försedda med logotyper från olika internationella dagstidningar, vittnade om hans stora pressintresse. Sten Kindlundh skall inte minst kommas ihåg för att ha främjat det som kallades ”konstnärligt utvecklingsarbete”, undersökande arbete som lärarna kunde ägna sig åt inom tjänsten och han bidrog på så sätt starkt till utvecklingen av forskning vid Teaterhögskolan.

Erik Rynell, f.d. lektor i teaterteori vid Teaterhögskolan
Håkan Lundström, f.d. dekan