Lund University Digital Interactive Concert Hall - LUDICH

LUDICH-projektet vill bygga framtidens digitala konserthus och lägga grunden för morgondagens kulturupplevelser. Det kommer göras med hjälp av marknadens bästa digitallösningar och den breda och varierade kunskapen hos projektets olika samverkanspartners och genom att placera publikens individuella upplevelse i centrum.

Konstnärliga fakulteten leder ett tematiskt samverkansinitiativ för att utveckla framtidens kulturupplevelser. Med hjälp av nya teknologier, såsom AI, kommer projektet utforska nya sätt att göra kultur mer tillgänglig, interaktiv och personlig.

Ett tematiskt samverkansinitiativ inom Lunds universitet är en mötesplats för kunskap och utveckling inom ett specifikt problemområde och kännetecknas av tvärvetenskapliga samarbeten inom universitetet i samverkan med företag och organisationer.

Syftet med projektet är att skapa bästa möjliga förutsättningar för en ny generation digitala liveframträdanden. Interaktiva streaming-lösningar och digitala format som ger användaren fler valmöjligheter och mer kreativ frihet att skräddarsy sin upplevelse och även kunna dela den med andra. Detta kommer göras med hjälp av den senaste tekniken och den samlade expertisen hos projektets samverkanspartners.

Malmö Lives konsertsal kommer att fungera som ett ”living lab” och utrustas med teknik för tester i ett verkligt sammanhang. Två skarpa tester per år planeras, så kallade Takes (Tagningar), då alla partners samlas till workshopkonferenser.

Förutom att utveckla nya tekniska lösningar och konstnärliga format kommer projektet även behandla juridiska frågeställningar om upphovsrätt, arbetsmiljö och personlig integritet samt undersöka möjligheter till kommersialisering genom nya affärsmodeller och nya betalningsmetoder.

Deltagande fakulteter:

Externa partners:

Jesper_Larsson bild

Jesper Larsson
Projektledare
jesper [dot] larsson [at] kanslik [dot] lu [dot] se (jesper[dot]larsson[at]kanslik[dot]lu[dot]se)