Musikhögskolans symfoniorkester med Daniela Musca (dirigent) | Malmö Live

leende kvinna

Den uppskattade och expressiva dirigenten Daniela Musca är tillbaka på dirigentpulten framför Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester. På programmet står musik av tre giganter; Boulanger, Tchaikovsky och Beethoven.

21 maj 2023 16:00 till 17:30 | Konsert

Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester framför under ledning av Daniela Musca en omtumlande musikalisk resa som för dig från mörker och vedmod via hoppfullhet och kärlek till fullkomligt ljus och lättfullhet. Konsertens öppningsouvertyr, D'un soir triste, skrevs av Boulanger strax innan hennes död vid 24 års ålder och avhandlar med sitt täta, modala språk känslolivets ambivalens. Tjajkovskijs slutgiltiga version av Romeo och Julia behöver ingen närmare introduktion, men dess odödliga kärlekstema blir en spännande övergång till Beethovens sprudlande åttonde symfoni, en komposition som han själv kallade för "hans lilla symfoni i F".

Lili Boulanger (1893-1918)
D'un soir triste

Pyotr Tchaikovsky (1840-1893)
Romeo and Juliet

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Symphony No. 8 in F major, Op. 93

I. Allegro vivace e con brio
II. Allegretto scherzando
III. Tempo di menuetto
IV. Allegro vivace

Om Daniela Musca

Daniela Musca, född 1982, studerade piano och kammarmusik vid Conservatorio di Musica Santa Cecilia i Rom och avslutade sina pianostudier vid musikakademien i Basel. Hon har även studerat orkesterdirigering vid musikhögskolan Hanns Eisler i Berlin.

Musca har arbetat med orkestrar som Staatsorchester Wiesbaden, Lindenbrass (brassensemble vid Berlins statskapell), Brandenburgersymfonikerna, Belgiens kammarfilharmoniker, Frankfurts Radiosymfoniker och Frankfurts Opera och museumorkester.

Detta är andra gången som Daniela Musca gästar Musikhögskolans Symfoniorkester. Hon kommer närmast från Kungliga Operan och deras uppsättning av Verdis Rigoletto.

Se Malmö Lives hemsida för mer info och biljetter