Konsthögskolan släpper sin årsbok för 2022-2023

blått omslag på en bok

Boken innehåller texter av studenterna själva och dokumentation om de verk som ställts ut eller på andra sätt arbetat med under året.

Boken fyller flera viktiga syften, både pedagogiskt, konstnärligt och i form av synlighet för institutionen. De utexaminerade studenterna ges en möjlighet att göra ett avtryck som speglar deras unika röst i samhället såväl som den höga konstnärliga kvalité som präglar vår institution.

Årsböckerna har tack vare sin höga kvalitet och kontinuerliga utgivning blivit ett eftertraktat samlarobjekt. Konst är en utpräglat materialbaserad konstform och därför är det också viktigt att synliggöra detta i våra årsböcker. Att som student jobba tillsammans med en redaktör med översättning och copy edit skapar en god förståelse för vad det innebär att få en text publicerad, något vi som utbildningsinstitution ser som en viktig pedagogisk uppgift inför ett konstnärligt yrkesliv.

Vi vill rikta ett särskilt tack till redaktör Karin Hald och formgivare Marte Meling Enoksen, samt till alla studenter som medverkar i årsboken.

Här kan du läsa årets bok och tidigare publikationer från institutionen