Erik Heide börjar som violinprofessor vid Musikhögskolan

Erik Heide

Musikhögskolan i Malmö har fått en ny violinprofessor. Nästa läsår välkomnar skolan Erik Heide, konsertmästare i Göteborgs Symfoniker och The Danish Chamber Orchestra.

– Jag ser fram emot att börja på Musikhögskolan i Malmö. Jag har ju bott i Danmark och verkat i Öresundsregionen väldigt länge så geografiskt är det en plats jag är van att vara på. Båda mina föräldrar är ursprungligen från Malmö och dessutom läste de vid Lunds universitet så det känns lite som att komma hem. Cirkeln är sluten helt enkelt.

– Dessutom är Musikhögskolan i Malmö känd och jag tror att den erbjuder stora möjligheter. Just närheten till Danmark ser jag som positiv då jag har ett stort kontaktnät där. Jag håller precis på att slutföra planeringen av en ny festival i Köpenhamn där studenter från både Malmö, Köpenhamn och Stavanger deltar och spelar tillsammans med internationella stjärnartister. Jag tror att det kommer att bli ett inspirerande och lärorikt tillfälle för studenter från olika plattformar att bredda sitt kontaktnät.

Från Stenungsund till stjärnorna

Erik Heide växte upp i Stenungsund på den svenska sidan av Öresund men studerade i Danmark. År 1998 tog han sin examen från Det Kongelige Danske Musikkonservatorium efter studier hos Milan Vitek och Tim Frederiksen. Därefter följde ytterligare studier vid Musikhochschule i Köln samt hos Alban Berg-kvartetten och hos Ralf Gothoni i Helsingfors. Idag är han konsertmästare i Göteborgs Symfoniker och i The Danish Chamber Orchestra samt gästkonsertmästare i ett flertal orkestrar runt om i Europa.

Erik har länge varit verksam i Danmark och räknas som en av landets mest hyllade kammarmusiker. Listan över utmärkelser och prestigefyllda poster än nämligen lång. Han var förste konsertmästare i Copenhagen Phil mellan 2004–2019 samt primarius i Diamantensemblet i Det Kongelige Bibliotek mellan 2007–2018. Med Diamantensemblen spelade han årligen åtta konserter som direktsändes i danska P2 tillsammans med solister som bland annat Andras Schiff och Sarah Chang.

Erik är också en av grundpelarna i Trio Ondine, men vilka han har vunnit utmärkelser som DR Artist of the Year, New Generation Artists från BBC samt publikpriset (och ytterligare utmärkelser) vid både ARD-tävlingen i München och Melbourne International Chamber Music Competition. På skivor släppta av danska skivbolaget Dacapo har han dessutom kammat hem både Editor’s Choice och Grammy-nomineringar som solist.

Har du tur kan du få tag på en biljett till när Erik spelar. Som artist uppträder han nämligen regelbundet och ofta tillsammans med andra stora internationella solister och kammarmusiker. Nu senast på Tivolis stjärnkonserter i Köpenhamn där han spelade pianokvintetter med Leonidas Kavakos, Nikolaj Znaider och Antoine Tamestit.

Därtill är Erik även en uppskattad professor vid universitet i Stavanger där han undervisar i violin och är Head of Strings. Från och med nästa läsår kommer även Musikhögskolan i Malmö läggas till på listan.

Viral succé

Att Erik är ett stort namn internationellt är det ingen tvekan om, men att han dessutom har gjort en viral succé kanske inte alla vet om. År 2014 spreds ett klipp då han spelar Tango Jalouise tillsammans med The Danish Chamber Ochestra efter att ha ätit en av världens starkaste chilifrukter. Resultatet var en omedelbar hit och idag har videon över fem miljoner visningar.

– Det är lätt att tro att vi överdriver men videon är 100 procent ärlig. Chilin vi åt heter Trinidad Ghost och är en av världens starkaste, den var god i början men sedan är det bara smärta.

– Jag tycker inte att man ska vara rädd för att söka lite PR som musiker eller att skapa uppmärksamhet, det hör till yrket. Det var en rolig grej helt enkelt. Och vem vet, kanske är det något jag tar med mig till Musikhögskolan i Malmö, första lektionen får studenterna en chili!

Varmt välkommen, Erik!