Edstrandska stiftelsens stipendiater 2023

rosa bakgrund med svart text

Edstrandska stiftelsen delar ut tre av Sveriges största konststipendier samt fyra stipendier till nyexaminerade masterstudenter. I samarbete med Konsthögskolan i Malmö visar stipendiaterna sina verk i en grupputställning.

Leif Engström, Samaneh Reyhani och Carolina Sandvik får 400 000 kr vardera från Edstrandska stiftelsens stipendiefond. Samtidigt får också fyra Masterstudenter från Konsthögskolan i Malmö 100 000 kr vardera. De fyra är Oscar Eriksson Furunes, Hjördis Greta Gudmundsdóttir, Rebecca Jansson och Rosita Kær.

Leif Engström skapar en eftertänksam och komplex väv av verklighet och fiktion, fjärran platser och ett i högsta grad närvarande måleri, skriver Viktor Kopp. Engström tog sin Master i fri konst vid Kungliga Konsthögskolan 2020 och har sedan dess visat sitt måleri i en lång rad separat- och grupputställningar.

Samaneh Reyhani är skulptör och arbetar i klassiska material som marmor och trä. Hennes sinnliga skulptur delar ett poetiskt ursprung med persiska mästare som Rumi och Hafez samtidigt som de befinner sig här, i det nutida Sverige. Reyhani tog sin Master i fri konst vid Konsthögskolan i Malmö 2017 och har visat sina arbeten på en lång rad utställningar. Hon har också gjort flera offentliga utsmyckningar och finns representerad i ett flertal offentliga samlingar.

Carolina Sandvik arbetar med skräck som metod för att tydliggöra mentala tillstånd och formulera möjliga konsekvenser, skriver Åsa Nacking. Sandvik tog sin Master i fri konst vid Konsthögskolan i Malmö 2019. Hennes stop-motion animerade filmer har fått en lång rad utmärkelser, däribland Juryns särskilda omnämnande vid Locarno Film Festival 2023 och har utnämnts till Bästa Svenska Kortfilm på Göteborg Filmfestival 2021 och Bästa Animation vid Børge Ring Award Odense Filmfestival 2021.

Utställning och stipendieutdelning

Stipendiaterna visar sina verk mellan den 26 oktober till och med den 26 november 2023 på Konsthögskolans gallerier KHM1, Friisgatan 15b och KHM 2, Bergsgatan 29 i Malmö. Utställningen är öppen onsdag-fredag kl. 12.00-18.00 samt lördag och söndag 12.00-16.00.

Stipendieutdelningen sker den 26 oktober kl. 18.00 i galleri KHM1, öppettider under kvällen är 17.00-19.00. Varmt välkomna!

Om Edstrandska stipendierna

Edstrandska stiftelsen är en av Sveriges största konststiftelser som har delat ut stipendier till hundratals lovande konstnärer sedan 1951. Stipendierna kan inte sökas utan delas ut direkt till förtjänta konstnärer av stiftelsens styrelse.

För högupplösta pressbilder, kontakta Amanda Pettersson, Kommunikatör Konsthögskolan i Malmö.

Amanda [dot] pettersson [at] thm [dot] lu [dot] se (Amanda[dot]pettersson[at]thm[dot]lu[dot]se)