"Målet har varit att skapa en djupare kunskap och en bredare förståelse"

Sanimir mottager utmärkelsen.
Bosniens ambassadör i Stockholm, Elvira Dilberovic, lämnar över förtjänstplaketten från Sarajevo till dekan Sanimir Resic.

Konstnärliga fakultetens dekan Sanimir Resic har mottagit en utmärkelse av den bosniska staten för sitt "enastående bidrag till främjandet av Bosnien-Hercegovina i kungariket Sverige”. Utmärkelsen delades ut i samband med firandet av Bosnien-Hercegovinas 30-årsjubileum som självständig stat den 26 februari i Malmö.

Sanimir Resic:

Jag har sedan 1998 undervisat om Balkans historia och samtid vid Lunds universitet. Under samma period har jag med stort tålamod byggt upp en omfattande relation med svenska medier i rapporteringen om historiska såväl som samtida händelser och processer i Jugoslaviens efterföljarstater. Målet har varit att skapa en djupare kunskap och en bredare förståelse i det svenska samhället, från regeringskansliet till den breda allmänheten. Bosnien-Hercegovina har ofta erhållit särskilt fokus med tanke på den katastrof som drabbade landet under kriget 1992-1995. Tiden efter kriget har dessvärre också kantats av svårigheter som ofta har saknat lösning, och många bedömare anser till och med att det inte är en riktig fred utan endast ett tillstånd utan krig. Jag har även författat två böcker och redigerat en antologi om Balkans historia. Dessa har sålt i stora upplagor och används exempelvis som kurslitteratur vid svenska lärosäten, men har även rönt stort intresse bland den intresserade allmänheten. Den folkbildande visionen har därmed omsatts i konkreta termer, och för detta har alltså den bosniska staten valt att förära mig med ett särskilt pris för min insats. Detta tillfället var ett av de stoltaste ögonblicken i mitt liv: att få ett erkännande från det krigsdrabbade landet, där min far hade sitt ursprung, i landet där jag och min familj nu har rotat oss i och stolt bygger på vår framtid.