Kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling
På Konstnärliga fakulteten kontrollerar, säkrar och utvecklar vi kvaliteten på våra utbildningar genom ett antal olika processer för uppföljning och utvärdering av utbildning. Fakultetens arbete med kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling görs i nära samarbete med studenterna.
Fakultetsgemensamma processer för kvalitetsarbete:
• Inrättande och avveckling av program
• Kursvärdering och kursutvärdering
• Kvalitetsdialog med institutioner
• Utbildningsutvärdering
Inrättande och avveckling av utbildning
Beslut om att inrätta och avveckla program fattas av den gemensamma utbildningsnämnden vid Lunds universitet. Syftet med att beslut tas där är för att möjliggöra en universitetsgemensam diskussion kring utbildningskvalitet och utbud. Ett inrättande börjar med att föranmälan om nytt program görs till den gemensamma utbildningsnämnden. Beslut om att vila ett program fattas på fakultetsnivå.
Läs mer om inrättande och avveckling av utbildning
Kursvärdering och kursutvärdering
Efter avslutad kurs eller vid terminsslut genomförs kursvärdering och kursutvärdering. Genom kursvärderingen kan studenterna anonymt lämna sina synpunkter på kursen. Kursutvärdering innebär att både studenternas och lärarnas synpunkter sammanställs och är en viktig del i förbättring av kurser. Varje institution ansvarar för att göra kursutvärderingarna tillgängliga för sina studenter.
Kvalitetsdialog med institutioner
Varje år håller fakulteten kvalitetsdialoger med de tre institutionerna var för sig. Kvalitetsdialogerna syftar till att fånga upp utvecklingsområden och identifiera eventuella åtgärder som behöver vidtas. Dialogerna bygger till stor del på ett i förväg inskickat material från institutionerna utifrån ett antal frågeställningar och fördjupningsområden.
Utbildningsutvärdering
All examensgrundande utbildning utvärderas ungefär vart sjätte år. Utvärderingen är kollegial och externa sakkunniga deltar i arbetet. För de utbildningar som inte direktgranskas av UKÄ är det fakulteten som initierar, arrangerar och följer upp granskningar.
Det kan vara en utmaning att anpassa standardiserade värderingsmetoder, framtagna för kollektiv undervisning, till konstområdet där studenterna antas genom prov och ofta undervisas enskilt. Musikhögskolan har mot bakgrund av detta delvis använt sig av MusiQue, en oberoende granskningsorganisation, vars metod är anpassad till musikområdet och fokuserar på sociala moment som platsbesök och auskultation vid undervisning och konserter.
Läs mer om MusiQue
Utöver de beskrivna processerna sker en stor del av det kvalitetssäkrande och kvalitetsutvecklande arbetet på varje institution.
Granskningsperiod 2017-2022
De tre perspektiv som UKÄ lyfter fram för granskningsperioden 2017–2022 är studentinflytande, arbetsliv och jämställdhet. Den Konstnärliga fakultetens utbildningsprogram har alla granskats externt och kollegialt mellan 2017 och 2020.
Granskningsresultat
- 2017 | Musikpedagogiska forskningsutbildningen (PDF 102, kB, nytt fönster)
- 2017-2018 | Musikerutbildningar (grund och avancerad nivå) (PDF 2,4 MB, nytt fönster)
- 2018 | Konstnärliga forskarutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö (PDF 1,8 MB, nytt fönster)
- 2018-2019 | Teaterhögskolans utbildningar på alla nivåer (PDF 995 kB, nytt fönster)
- 2018-2019 | Musiklärarutbildningar PDF 2,9 MB, nytt fönster)
- 2019-2020 | Konsthögskolans utbildningar på alla nivåer PDF 2,4 MB, nytt fönster)
Kontakt
Johanna Hansen
Utbildningssamordnare
E-post: johanna [dot] hansen [at] konstnarliga [dot] lu [dot] se (johanna[dot]hansen[at]konstnarliga[dot]lu[dot]se)
Mobil:+46 73 801 82 81