Vår hedersdoktor 2022 är Terry O'Connor

Terry on stage
Terry O'Connor. Photo: Hugo Glendinning

Konstnärliga fakulteten är glada över att tillkännage att 2022 års hedersdoktor blir Terry O'Connor, skådespelare, performer, professor och grundare av teatergruppen Forced Entertainment.

Terry O’Connor (UK) har en framgångsrik internationell karriär bakom sig med gruppen Forced Entertainment och Konstnärliga fakulteten ser henne som en av de viktigaste förnyarna inom teater under de senaste trettio åren. Vid sidan av sin konstnärliga praktik har hon också haft en långvarig kontakt med akademin och har undervisat vid en rad olika universitet och högskolor såsom Roehampton University, University of Sheffield och University of Birmingham.

- O’Connor har en tydlig koppling till Teaterhögskolans syn på konstnärligt samarbete och improvisation. I sin konstnärliga praktik har hon konsekvent försökt utveckla och specificera skådespelarens konstnärliga del i utvecklandet av föreställningar, säger Teaterhögskolans prefekt Ditte Maria Bjerg.

Detta sammantaget gör att Konstnärliga fakulteten menar att Terry O’Connor kommer att bli en mycket god ambassadör för Lunds universitet, Konstnärliga fakulteten och Teaterhögskolan.

Terry O'Connor promoveras vid Lunds universitets doktorspromotion den 3 juni i Lunds domkyrka. Den 2 juni planeras en intern workshop samt publik föreläsning med O'Connor på Teaterhögskolan.

Läs intervjun med Terry O'Connor här