Prodekan Staffan Storm invald i Kungl. Musikaliska akademien

Konstnärliga fakulteten är stolta över att kunna tillkännage att prodekan Staffan Storm är en av nio nyinvalda ledamöter i den Kungl. Musikaliska akademien. På sin hemsida presenterar akademien de fem svenska och fem utländska nykomlingarna och om Staffans kan man bland annat läsa:

"Med en bakgrund som historiker och musikvetare har han en berikande kulturell vidsyn. Hans kunskaper om konsten sträcker sig långt, inte bara inom tonkonsten. I hans breda produktion som omfattar vokalmusik, musik för soloinstrument samt orkesterverk, har han under senare år blivit mer och mer uppmärksammad för en högst engagerad och personlig stil."

Grattis Staffan!

Mer info:

Staffan Storm är vid sidan om rollen som prodekan tonsättare samt professor i komposition och musikteori vid Musikhögskolan. Han är verksam inom områden som komposition, musikteori, formlära och är också verksam som ytterst kunnig musikkritiker i Sydsvenskan samt skriver texter till Malmö symfoniorkesters programblad.

Kungl. Musikaliska akademien är en av de tio kungliga akademierna vid sidan om exempelvis Svenska akademien och Vetenskapsakademien. Den instiftades 1771 och har som ändamål "att främja tonkonsten och musiklivet. Den skall därvid följa utvecklingen inom det svenska och internationella musiklivet, ta initiativ för att gagna musikkulturen samt på musikens skilda områden stödja utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete.