Musikhögskolan i Malmö välkomnar Johan Bridger som ny slagverkslärare

Johan Bridger spelar marimba. Foto.

Musikhögskolan i Malmö anställer en ny lärare; Johan Bridger – en av Sveriges mest framstående slagverkare på den nationella och internationella scenen.

"För ett intensivt personligt uttryck, briljant teknisk behärskning och en betvingande scenisk närvaro." Så löd motiveringen när Johan vann Solistpriset 2004. Samma år vann han även första pris i Belgium International Marimba Duo Competition och debuterade på både Wigmore Hall i London och PASIC i USA. Men Johans musikaliska bana började faktiskt i Landskrona.

– Jag hade äldre syskon som spelade instrument så jag började med trummor på kulturskolan i Landskrona när jag var runt tio år gammal. Första tiden var det rockmusik som gällde och senare fusion och jazz. När jag väl kom till det estetiska programmet i Helsingborg så lotsade min lärare Ulf Svensson in mig på marimban och det klassiska slagverket. I samma sekund som jag började med marimban hamnade jag i tillståndet ”no reverse gear” och de kommande tio åren gjorde jag i princip inget annat under min vakna tid än att öva på mina instrument. Det blev studier både vid Musikhögskolan i Malmö för Lennart Gruvstedt, sedan för professor Michael Burritt vid Northwestern University i Chicago samt för Leigh Howard Stevens.

Johan Bridger spelar Tobias Broströms Arena - Percussion Concerto No. 1.

Från studier till mästare

Vid det här laget har Johan gjort ett stort antal kritikerrosade soloframträdanden och spelat med ett flertal svenska och utländska orkestrar. Med sin mångsidiga repertoar som sträcker sig från Bach till nyskriven och samtida konstmusik har han uppträtt på stora scener som Mariinsky Theatre, National Concert Hall i Taipei samt Carnegie Hall. Därtill är Johan en eftertraktad pedagog och undervisar regelbundet på Musikkonservatorierna i Odense och Köpenhamn, Sundsgårdens folkhögskola samt nu också på Musikhögskolan i Malmö.

– Jag ser med stor entusiasm fram emot att inspirera och lotsa skolans unga slagverkare genom den värdefulla tid de har framför sig. Det är en ärofylld uppgift att förvalta och utveckla slagverkstradition som Lennart Gruvstedt har byggt upp. Den teamkänslan som skolans slagverksklass har haft i generationer är otroligt värdefull och helt klart en av de stora byggstenarna för studenternas framgång.

– Även om det finns många likheter och gemensamma nämnare bland studenterna så ser jag fram emot att möta varje enskild student med sina olika förutsättningar och drömmar. Som lärare vill jag erbjuda en stimulerande miljö med mycket samspel och kammarmusik integrerat i den dagliga hantverksfabriken. Det är viktigt att jobba aktivt för att ha en positiv och konstruktiv miljö.

– Framför allt ser jag fram emot att få se studenterna växa. Det spelar ingen roll vilken nivå du är på idag bara vart du är på väg. Mirakel sker över tid, ett steg i taget!