Monbijou Quartet vann första pris

Monbijou Quartet vinnare i kammarmusikbiennalen Ung & Lovande.

I Sveriges största tävling i kammarmusik – kammarmusikbiennalen Ung & Lovande – vann en kvartett med tre medlemmar från Musikhögskolan i Malmö. I finalen deltog fem ensembler från sex olika musikhögskolor. Vinnarna framförde verk av Ravel, Haydn samt Caroline Shaw och juryns motivering löd:

“Med rytmisk pregnans och tätt samspel, utmärkt programläggning som visar både genrebredd och rika klangfärger, samt en obändig ungdomlig energi.”

Monbijoukvartetten bildades 2022 i en lägenhet på Monbijougatan i Malmö och består av följande medlemmar: Marcus Bäckerud, violin, Oscar Edin, viola och Kristian Chojecki, cello, alla från Musikhögskolan i Malmö, samt Alexander Chojecki, violin, från Norges Musikkhøgskole i Oslo.