Ångest vid musikaliska framföranden, varför det?

Francisca Skoogh

Pianist och doktorand Francisca Skoogh disputerar med sin avhandling Transforming Performance, kring ångest vid scenframträdanden.

Hur är känslorna inför din disputation?

- Vilken passande fråga då just emotionella processer när det gäller framträdande är det min avhandling handlar om!

- Svaret är att det känns fint och spännande och att det ska bli skönt när det är över.

Vad kan du berätta om din opponent från Kings College i London och varför det är just han som ska vara opponent?

- Professor Daniel Leech-Wilkinson har intresserat sig bland annat för den västerländska klassiska konstmusiken och några av de saker han fokuserat på är alternativa synsätt att framföra klassisk musik, normer inom framförande av klassisk musik och musikkognition.

I din forskning undersöker du hur klassiskt skolade pianister påverkas av den kultur som traditionellt sett råder kring deras scenframträdanden, kan man anta att du därmed vill problematisera den kulturen?

- Ja, det kan man. Jag undersöker mig själv genom olika projekt, alltså ingen annan, vill jag förtydliga. Det finns ganska lite beskrivet om pianister och hur vi tar oss igenom framträdanden, hur vi emotionellt bearbetar de traditioner och ganska hårda ramar vi arbetar inom.

Dessutom finns det nästan ingenting alls som kommer från pianister eller klassiska musiker själva, utan många gånger är det psykologer, eller andra musikforskare som undersöker och forskar på oss musiker.

Du nämner att du hoppas att dina resultat kan vara av värde även inom andra vetenskaper, vilka då och på vilket sätt?

- Jag hoppas att det ska framgå att musiker själva har mycket att bidra med när det gäller forskning. Jag tror att vi i högre grad har oväntade konstnärliga idéer och lösningar på hur man kan belysa eller utforska ett område, som skiljer sig från de forskare som "tittar in på oss" utifrån.

- Min förhoppning är att forskare inom andra fält ska samarbeta mer med musiker, exempelvis inom konstnärlig forskning eller för den delen andra kreativa yrkesområden. Inom vår fakultet finns ju konst och teater också och här finns en omfattande kreativ värld att samarbeta med.

Doktorsarbetet i Forskningsportalen (LU)
Till disputationen i kalendariet (4/2)