Föreställningen Skapa demokrati gästspelar i Washington DC

Hand i luften. Fotograf: Hans Malm.
Från Dramatens föreställning Skapa Demokrati. Foto: Hans Malm.

Den 6 och 7 februari – mitt i valupptakten i ett historiskt polariserat USA – gästspelas föreställningen ”Skapa demokrati” i Washington DC. Spelplatserna inkluderar House of Sweden, Georgetown University och en skola, motsvarande mellanstadiet, i en av Washingtons förorter.

Föreställningen Skapa demokrati hade premiär på Dramaten i Stockholm 2021 och initierades av Helena Hammarskiöld. Föreställningen konceptualiserades och regisserades av doktoranden Jörgen Dahlqvist och Teaterhögskolan i Malmös nuvarande prefekt Fredrik Haller. Den producerades i samarbete med Teaterhögskolan i Malmö vid Lunds universitet samt Institutet för framtidsstudier som gav en filosofisk, politisk och vetenskaplig förståelse för demokratins utmaningar.

Under gästspelet i Washington DC kommer Jörgen Dahlqvist och Fredrik Haller att leda samtal med olika publikgrupper, med Linda Ritzén som deltar genom videoinslag i föreställningen.

Besöket i Washington DC är en del av projektet Expanding Minds – together, ett samarbete mellan Institutet för Framtidsstudier, Kulturhuset Stadsteatern och ABF med stöd av Postkodstiftelsen. Syftet är att, med kulturens redskap och medborgares erfarenheter, skapa bryggor mellan forskning och allmänhet och på så sätt förnya demokratisk interaktion och organisering.

– Vi startar i en känsla i stället för förnuft, i en erfarenhet snarare än i information. Tanken är att med den politiska teoretikern Lea Ypis bok Fri som plattform bygga en konkret modell där demokratiskt deltagande genereras av ett laddat minne. Och med den energin söka mönster och verktyg för att på helt nya sätt involvera människor i aktuella samhällsfrågor, säger Helena Hammarskiöld, initiativtagare till det nya projektet Expanding Minds – together.

Projektet strävar efter att presentera ett konkret verktyg vid projekttidens slut, baserat på starka minnen och känslor, för att initiera medborgarinteraktion kring demokratiska processer.

För mer information om Institutet för Framtidsstudier, besök deras hemsida: Institutet för Framtidsstudier