Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nyutgiven bok om konstnärlig pedagogik med bidrag från fakulteten

Bild på en trädkrona från bokomslag med vit text över. Foto.

Nyligen publicerades antologin Konstuniversitetet - Högskolepedagogiska betraktelser (2024), utgiven av Lunds Universitet som erbjuder olika perspektiv på konstnärlig pedagogik. I boken har Teaterhögskolans Jörgen Dahlqvist och Kajsa Ingemansson, Konsthögskolans Gertrud Sandqvist och Musikhögskolans Magnus Lindén, Halla Steinunn Stefánsdóttir, Anders Lorentzi och Eva Lundgren, bidragit med kapitel. Även lärare från Umeå Universitet, Stockholms Konstnärliga Högskola, Textilhögskolan, Göteborgs Universitet och Kungliga Musikhögskolan har skrivit kapitel i boken.

Professor Ylva Hofvander Trulsson och Professor Hans Hellsten har arbetat som författare och redaktörer för boken under flera år för att bidra till ett förnyat perspektiv på konstnärlig praktik och utbildning. Konstuniversitetet - Högskolepedagogiska betraktelser är ett fantastiskt samarbete mellan en rad olika konstnärliga praktiker. 

Boken finns tillgänglig att hämta hem här. 

Teaterhögskolan

Jörgen Dahlqvist har författat kapitlet "Lärande genom en konstnärlig praktik" och Kajsa Ingemansson kapitlet "Alexandertekniken & ‘att gå på känsla’ Sinnenas och känslornas roll i skådespelarstudentens arbete - processen att uppnå skill-building och empowerment". 

Konsthögskolan 

Gertrud Sandqvist har skrivit kapitlet "Överföring - hur konsten blev tänkande". 

Musikhögskolan

Magnus Lindén har skrivit "Jag ska bli pianist! - samtal med Marianne Jacobs Om en musikers resa", Halla Steinunn Stefánsdóttir har bidragit med "The Degree Project: An Evaluation from Within", Anders Lorentzi med "Från jazz på folkhögskola till högre utbildning i musik", samt Eva Lundgren med "'Kursklimat i den gemensamma lektionen - i samtal med en teaterlärare'".