Ny föreståndare för Inter Arts Center

Hedvig Jalhed
Hedvig Jalhed. Foto: Mattias Rylander

Konstnärliga fakulteten har utsett Hedvig Jalhed till tillförordnad föreståndare för Inter Arts Center från augusti till februari nästa år. Tidigare föreståndare Christian Skovbjerg Jensen är tjänstledig under samma period.

Hej Hedvig, hur känns det inför ditt nya uppdrag?

- Jag ser fram emot att arbeta med en verksamhet som syftar till att stärka konstformernas möjlighet att samverka både med varandra och med andra fält. IAC har under åren byggts upp som en viktig kontaktyta och resurs för tvärdisciplinära aktörer och projekt.

- Med min egen yrkeserfarenhet inom just tvärdisciplinär konst och forskning är jag starkt engagerad i frågor kring hur konstnärer och konstnärliga forskare kan utvidga sin praktik och sina perspektiv över befintliga professionella och institutionella gränser. Jag hoppas kunna bidra till en fortsatt utveckling av IAC som plattform för konstnärer och forskare som är intresserade av att röra sig mellan olika sfärer och som vill verka i nya sammansättningar.

Mer info:
Hedvig Jalhed har en bakgrund som operasångare och driver sedan 2010 det professionella nyoperakompaniet Operation Opera. Sedan 2013 är hon också konstnärlig ledare för Halland Opera & Vocal Festival på uppdrag av Region Halland. Hon disputerade 2022 i scenisk gestaltning vid Göteborgs universitet med avhandlingen ”An Operatic Game-Changer: The Opera Maker as Game Designer and the Potentials of Ludo-Immersive Opera”, som interdisciplinärt behandlar musikdramatisk speldesign i interaktiv och omslutande kammaropera. Hon har under flera år arbetat som projektledare på Musikhögskolan i Malmö och är även verksam som konstnärlig forskare och lärare vid Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens universitet.

Besök iac.lu.se