Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny avhandling: Hur lite är tillräckligt?

Porträttbild kvinnlig konstnär
Steinunn Knúts Önnudóttir. Foto: Jenny Leyman

Sedan 2020 är Steinunn Knúts Önnudóttir doktorand vid Teaterhögskolan i Malmö och disputerar nu på sitt avhandlingsprojekt: ”How Little Is Enough? Sustainable Methods of Performance for Transformative Encounters”. En del av disputationen är utställningen på Inter Arts Center under Malmö Gallerihelg (26 september – 3 oktober 2024).

Kan du beskriva resultaten av din forskning med några exempel?

Resultaten av min forskning visar sig på många olika sätt, och konstverken i sig är centrala resultat av min konstnärliga undersökning. Under hela min doktorandtid skapade jag fyra performanceverk: No Show (2020), Island (2020), Strings (2022) och Pleased to Meet You (2022/2023).

I var och en av dessa platsspecifika föreställningar har jag utforskat konstnärliga metoder som ”porös och omfamnande dramaturgi” och ”performativa möten”. Dessa metoder uppmuntrar deltagarna att dela med sig av sina berättelser, perspektiv och värderingar. Detta främjar reflektion kring deras erfarenheter i relation till andra, platsen och föreställningens värd. Genom intervjuer med deltagare upptäckte jag att dessa möten kan ha en transformerande inverkan, främja reflektion och potentiellt inspirera till mer hållbara beteenden.

Jag har också utvecklat en konstnärlig metod med två delar som kompletterar varandra. Den första betonar den personliga och subjektiva karaktären hos både konstskapande och konstnärlig forskning, som jag kallar ”me-thod” – en strävan efter självkännedom. Den andra delen är ”How Little is Enough?”-metoden, som fokuserar på att minimera produktionen och anamma miljömässigt hållbara metoder. Tillsammans syftar dessa två delar till att förbättra den existentiella hållbarheten för skaparen och säkerställa att den kreativa processen är både personligt tillfredsställande och ekologiskt ansvarsfull.

Begreppet existentiell hållbarhet väver samman de olika lagren i min konstnärliga forskning. Det fungerar både som ämne för mina föreställningar och som vägledande princip för den kreativa processen. 
 

Artikeln är en förkortad svensk version. Läs hela intervjun på Inter Arts Centers webbplats (på engelska)
Läs mer om disputationen och tillhörande utställning (på engelska)
Se hela Inter Arts Centers program under Malmö Gallerihelg (på engelska)