Musikhögskolan har utnämnt musikprofessor Gary McPherson till hedersdoktor

Gary McPherson

Professor Gary McPherson vid Melbourne Conservatorium of Music är en av världens främsta forskare inom det musikpedagogiska forskningsfältet.

Redan 2002-2003 var Gary McPherson gästprofessor vid musikhögskolan och återvände under förra året till Malmö som en av keynote-föreläsarna på konferensen ”The School I’d Like” (arrangerad av Euopean Association for Music in Schools), där han bland annat berörde de olika typer av färdigheter, kunskaper och förståelser som utvecklas hos barn som får utöva musik, såsom språkkunskaper, kreativa och sociala färdigheter.

-Med sin breda kompetens och mångåriga erfarenhet av tvärvetenskapligt, internationellt arbete, kommer hans närvaro vid fakulteten komma många tillgodo, både i våra forskarutbildningar och grundutbildningar, säger prefekt Ann-Charlotte Carlén.

Gary McPherson installeras som hedersdoktor vid promoveringshögtiden i Lunds domkyrka fredagen den 29 maj.