Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Jag kom så att säga rakt in i hetluften"

Sara och Ulrika
Sara Wilén och Ulrika Emanuelsson

Det har hunnit gå lite mer än ett halvår för Ulrika Emanuelsson som Körcentrum Syds nya föreståndare och nu har hon fått en ny kollega i form av Sara Wilén som kommer att vikariera som producent under hösten.

Ulrika, hur har den första tiden som föreståndare varit?

- Tack för frågan! Det har varit roligt att vandra in i Musikhögskolans varma famn som anställd. Jag kom så att säga rakt in i hetluften med en agenda som krävde att jag snabbt tog varenda boll på volley. Körcentrum Syd har en välplanerad verksamhet sedan flera år som ett resultat av Lena Ekman Frisks organisatoriska färdigheter, och trots att jag nog har fingrarna i väldigt många av syltburkarna i kör-communityn redan har det varit ett intensivt jobb att greppa på kort tid.

-En av Körcentrum Syds styrkor är de många och goda samarbeten som finns med andra aktörer i kör- och musikvärlden som möjliggör till exempel ett gigantiskt symposium om barns sång, en veckas internationella dirigentkurser, en nyproducerad podd om Folkmusik och kör och en mängd nykomponerad körmusik som producerats av KCS och nu uruppförs.

Vad är ert fokus för hösten och våren?

-Närmast i tid ligger samarbetet med Malmö Live den 20/10, 100 kvinnor 100 år, där vi arrangerar ett panelsamtal om kvinnors musik och dirigentskap med Cathrine Winnes, Helle Solberg, Martina Tomner och jag själv i rollen som tonsättare. Det följs av en kort konsert med flickkören Koritsia som en teaser inför den stora konsert som planeras till februari 2022, då det blir 100 diskanta röster på scen och uruppförande av beställningsverket ”Önskenatt” av Linda Alexandersson.

-Nästa projekt blir uruppförandet av sex nyskrivna verk med sex namnkunniga ensembler i Contemporary Choir under Odeums festival för nutida musik, Lund Contemporary.

Hur kommer du och Sara att arbeta tillsammans?

- I samfälld harmoni! Sara har greppat tyglarna som producent efter att Maria Videll med kort varsel lämnade posten för en heltids programproducenttjänst på Malmö Live. Sara är en fantastisk tillgång med sin bakgrund både som sångerska, improvisatör och forskare och jag tror att vi kommer att kunna koka ihop mycket bra tillsammans och samtidigt ha väldigt kul på jobbet. Vi rör oss ju båda inom många olika sfärer av vokala världar och är bägge djupt kompetenta och djupt passionerade!

Sara, berätta hur det kommer sig att du nu ska arbeta för KCS!

-Körsång är en stor anledning till att jag håller på med musik idag. Jag började som tioåring på Adolf Fredriks Musikskola i Stockholm, gick sedan på musikgymnasiet och arbetade som professionell körsångare i Stockholm innan jag flyttade till Malmö och började på Musikhögskolan.

-För mig som sångare, lärare och forskarutbildad är rollen som producent på Körcentrum Syd en väldigt fin möjlighet att få vara med och bidra till att kommunicera kring kör, röst, sång och skapande. Det svenska körlivet är unikt i sin kraft och jag ser det som en viktig plattform för tredje uppgiften.


Läs mer om Körcentrum Syd här