Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forskning kring EDI och framtidens musikundervisning

Två studenter spelar EDI. Foto.

På Musikhögskolan i Malmö har EDI (Electronic Digital Instrument) sedan flera år varit en valmöjlighet för studenter som vill utforska digital musikproduktion och performance. Nu presenterar en musikpedagogisk forskningsgrupp även handfasta resurser för musiklärare och studenter som vill lära sig mer om EDI:s pedagogiska och konstnärliga potential.

Vad är EDI?

Electronic Digital Instrument (EDI) är en bred term som omfattar digitala verktyg och instrument som används för att skapa, manipulera och framföra musik. Det inkluderar allt från kontrollenheter och synthesizers till datorer, programvara och specialbyggda instrument. Syftet är att använda tekniken som en kreativ och konstnärlig plattform för att utveckla nya musikaliska uttryck. 

Forskning om EDI vid Musikhögskolan i Malmö

Vid Musikhögskolan i Malmö bedrivs forskning om elektroniska digitala instrument (EDI) under ledning av professor Anna Houmann. Hon samarbetar med lektor Joakim Barfalk samt gymnasielärarna Erik Lundahl (Ystad Gymnasium) och Per Berlin Englund (Rytmus, Malmö). Tillsammans utforskar de hur EDI kan integreras i svensk musikundervisning för att utveckla både undervisningsmetoder och lärandeprocesser.

Genom en praktiknära forskningsmetod kombineras klassrumsinterventioner med regelbundna möten mellan forskare, lärarutbildare och gymnasielärare. Tillsammans analyserar de undervisning, diskuterar metoder och bearbetar relevant forskningslitteratur. Dessutom undersöks hur EDI kan stimulera kreativitet, improvisation och digital musikalitet – och därigenom omdefiniera vad musikaliskt kunnande innebär i en digital tidsålder. Arbetet har resulterat i en vetenskapligt förankrad undervisningsmodell med fokus på kollegialt lärande, sambedömning och kvalitetssäkring. 

Students händer spelar på ett klaviatur. Foto.

Praktiska resurser för musiklärare

Inom forskningsprojektet har gruppen även utvecklat EDI Guidelines – en webbplattform med praktiska riktlinjer och verktyg för lärare som vill integrera EDI i sin undervisning. Plattformen erbjuder pedagogiskt stöd i form av översikter, instruktionsfilmer, praktiska tips och metodövningar för att underlätta implementeringen av EDI i musikundervisning. Därtill täcker den aspekter som instrumentkonstruktion, roll och funktion, speltekniker, kreativitet, musikteori, metodik och förutsättningar. För den nyfikne användaren finns det även fältanteckningar som delar lärdomar och erfarenheter från projektet, vilket ger ytterligare insikt i hur EDI kan användas för att skapa en dynamisk och kreativ lärmiljö.

Läs mer om EDI i musikundervisning på EDI Guidelines: www.ediguidelines.se

Skärmdump av EDI Guidelines hemsida.

Lyssna på forskningsgruppens NBLM-podcast om projektet