”Det är nu det börjar bli roligt”

besök i varvsstaden

Vårt blivande konstnärliga campus i Varvsstaden närmar sig nästa fas – programhandling - där det är dags att bli konkreta. Dekan Sanimir Resic har varit med om byggprocessen förr vid samlokaliseringar av institutioner i Lund.

-Av erfarenhet vet jag att det är nu det börjar bli roligt. Nu närmar vi oss en konkret fas där rum för rum ska planeras i detalj och vi kan börja föreställa oss hur det kommer att se ut om fem år när vårt campus står färdigt. Det betyder mycket för alla inblandade i ett så här tidsomfattande projekt.

-Jag har satt in ett extra möte med fakultetsstyrelsen i augusti så att vi ska kunna ta beslutet om att förstudien nu är klar och nästa fas väntar.

Vad är det som behöver hända innan det mötet?

-Det slutgiltiga lokalprogrammet behöver färdigställas. Det arbetet pågår nu tillsammans med arkitekterna utifrån en tydligare gemensam målbild, med fler samutnyttjade lokaler som en förutsättning för att vi ska komma ner i det antal kvadratmetrar vi har budget för.

-Jag vet att Marge Arkitekter är mycket måna om projektet och har gjort ett digert researcharbete för att förstå verksamheterna och behoven. Och där deras kompetens inte räcker till har experter kallats in. Nu är det täta avstämningar med alla verksamheter som gäller för att bli klara innan sommaren.

Lunds universitet och Malmö stad har påbörjat en dialog, vad kan du berätta om det?

-Ja, det pågår ett relationsbyggande arbete mellan LU som lärosäte och Malmö som stad. Lunds universitet har två betydande och berikande verksamheter i Malmö genom den konstnärliga och den medicinska fakulteten. Det vill vi gärna föra en dialog med staden kring, med Campus Helsingborg och Helsingborg stad som ett exempel på hur samarbetsavtal kan upprättas.

-Därtill sitter jag med i LU:s campusutvecklingsgrupp och att utveckla campus Malmö finns med i universitetets framtidsvisioner.

Till projektsidan