Stiftelsen Den Nordiska Första S:t Johannislogens Jubelfond grundades 1867 med det uttryckliga syftet att stödja unga lovande människor i deras utbildning inom vetenskap, konst eller slöjd.
I år har studenter och alumner från Musik-, Teater- och Konsthögskolan i Malmö tagit emot stipendier.
Musikhögskolans stipendiater: Isac Johansson, Maria Hajto, och Olga Ottilia Denward.
Teaterhögskolan stipendiater: Masterstudenterna Monirah Hashemi, Maryam Hashempour och Zsófia Rebeka Kozma.
Konsthögskolan stipendiater: Alumnerna Juju Bento, Kristyan Nicholson och Irene Kaltenborn.
Stort grattis!
Motiveringar - från Jubelfondens hemsida
Musikhögskolan
Isac Johansson är musiklärarstudent med sång som huvudinstrument, årskurs fem. I sitt konstnärliga projekt “Vägen hit”, gjorde han en egen utlämnande föreställning om sin sångliga resa som innehållit mycket tvivel och inre strider parallellt med en stark passion och begåvning. Det Isac berättade och sjöng berörde många i publiken starkt, där säkert många kunde relatera till egna upplevelser.
Isacs sångresa kunde ha slutat när han var 19 år, men nu har han snart gått sina fem år på musiklärarutbildningen och utvecklats som sångare och pedagog. I sin framtida yrkesroll kommer Isac Johansson att vara en inspiration för barn och unga att våga följa sina drömmar och till slut hitta rätt.
Maria Hajto är student på musiklärarutbildningens singer-songwriterinriktning. Hon har sång som huvudinstrument, årskurs fem. Med en förväntansfull och filmisk ingång skriver Maria Hajto målande modern pop på svenska. I sitt konstnärliga projekt öppnade hon sin blyertskladdiga dagbok för lyssnaren, och sätter en melodisk och lekfull kostym på innehållet.
Maria är en aktiv och ambitiös student som alltid sprider positiv energi i sina olika musikaliska sammanhang. Vid musikskapande i grupp är hon en stor tillgång! I sin framtida musiklärarbana ser vi att Maria kommer att vara en konstnärlig förebild och inspiratör för barn och unga inom grundskola, gymnasieskola och kulturskola.
Olga Denward har byggt upp förmågan att gå in i många musikaliska sammanhang med både nyfikenhet, närvaro och integritet. Den här förmågan gör henne till en intressant och trovärdig musiker med stor utvecklingspotential. Olga har utvecklats till en självständigt tänkande musiker som kan axla uppgiften och ansvaret att driva musiken framåt och utveckla den vidare. Hon är därför en värdig mottagare av detta stipendium.
Teaterhögskolan
Monirah Hashemi är skådespelare, regissör och dramatiker och kommer ursprungligen från Afghanistan. Där har hon hängivet arbetat för att skapa utrymmen där afghanska kvinnor och ungdomar kan använda teater, historieberättande, film och musik som uttrycksformer i ett förtryckande samhälle. Hon har grundat en konstnärlig plattform där unga människor kan använda använda film och teater som verktyg för att ta upp relevanta samhällsfrågor och underlätta konstruktiva dialoger. Därtill har hon skapat förutsättningar för flera pjäser som uteslutande leds av kvinnor och har spelat en nyckelroll i etableringen av festivalen “A Night with Buddha”, till minne av Buddhastatyerna i Bamiyan Valley som förstördes av talibanerna 2001.
Maryam Hashempour är en iransk teatermakare och dramatiker baserad i Malmö. Hennes konstnärliga karriär har till stor del formats av hennes arbete inom Irans oberoende och experimentella konstscener. Hennes fokus på medborgarskapets politik och vardagslivets performativitet under tider av uppror och motstånd har redan lett Maryam till att skapa ett stort antal framstående platsspecifika teaterprojekt.
Maryam Hashempours arbete är engagerat, humoristiskt och politiskt skarpsinnigt. Med sin starka konstnärliga egenart och integrering av modern teknik i sitt arbete är hon en lovande talang som kommer att vara en stor tillgång för det samtida svenska och europeiska teaterfältet under de kommande åren och decennierna.
Zsófia Rebeka Kozma är en Budapestbaserad teatermakare med en bakgrund i samhällsvetenskap och skådespeleri. Hon gör scenkonst som utgår publikens närvaro och använder sig av element från performancekonst, självbiografiskt material och rörelse. Hon har studerat vid City College i New York och vid Freeszfe Society i Budapest och hon var med och grundade National Performance Art Theater Collective.
Hennes föreställningar har en lekfull kvalitet, samtidigt som de kommer “under huden” på publiken och syftar till att väcka reflektion över de sociala och politiska strukturer som de lever i. Som artist har Zsófia ett fysiskt förhållningssätt och en fantastisk komisk tajming.
Konsthögskolan
Juju Bento behärskar många discipliner med precision. Hennes konstnärliga praktik spänner över skulptur, text, ljud, ljus och iscensättning av rum. I ambitiösa och uppslukande installationer blir betraktaren ofta en del av verket med hjälp av tekniker som förstärker omgivningens ljud, på så sätt påverkar alla i rummet verket genom sin närvaro. Verket Aero-Light over Dark-Round är förankrat i elementen, vattnet i och utanför kroppen, jordens rotation, andning – de bidrar alla till ett rumsligt landskap som resonerar med något bekant och okänt på samma gång och skapar friktion i den koreograferade totalinstallationen.
Kristyan Nicholson ser tillvarons själ. Med inspiration från sufisk poesi och med små medel får han betraktaren att uppfatta världen på nytt. I sin examensutställning uppmärksammade han ljus, det som solen låter flöda över solrosor och gatlampan som lyser upp natten för den ensamme.
Irene Kaltenborns filmiska värld kretsar kring det poetiska och det politiska, som ställer frågor och väcker filosofiska och existentiella frågor, som hon belyser. Hon är intresserad av hur kamerans öga och blick kan skapa alternativa sätt att se världen på, och hur vi kan interagera med det icke-mänskliga omkring oss genom en djupare förståelse och empati. Hennes konstnärliga och filmiska arbete bygger på grundlig forskning och ett stort engagemang för historia, fenomen eller samtida diskurser som ofta utforskar förhållandet mellan människa och natur. I sin senaste film choreographies of loss dyker hon djupt ner i historien om den utdöda garfågeln, och genom denna studie fokuserar hon på utrotning av arter, biologisk mångfald och klimatfrågor. Det gör hon genom ett personligt, målande och poetiskt bildspråk som ligger på gränsen mellan dokumentär och fiktion. Hennes filmpraktik innehåller något så sällsynt som en djup form av omsorg.
Här kan du läsa mer om Jubelfonden och alla årets stipendiater