Anna Lyrevik blir nytt rektorsråd med konstnärligt fokus

Lunds universitets Rektor Erik Renström har utsett Konstnärliga fakultetens dekan, Anna Lyrevik till nytt rektorsråd med fokus på hur de konstnärliga och kulturella perspektiven kan samverka med övriga vetenskapliga perspektiv för att stärka universitet.

Anna Lyrevik lämnar sin roll som dekan vid Konstnärliga fakulteten för ett nytt uppdrag som rekstorsråd vid Lunds universitet. Det nya uppdraget består i att främja kulturella och konstnärliga perspektiv i universitetsgemensamma och strategiska initiativ inom utbildning, forskning och samverkan.

- Vi har sett ett behov av att förstärka arbetet med att integrera de konstnärliga verksamheterna i de stora utvecklingsprojekt Lunds universitet genomför i samarbete med andra aktörer, inte minst etableringen i Science Village på Brunnshögsområdet. Det externa kontaktnät Anna Lyrevik har kommer att betyda mycket för att främja det arbetet, säger Lunds universitets rektor Erik Renström.

Anna Lyrevik har arbetat på Konstnärliga fakulteten i sex år, först som rektor på Teaterhögskolan (2015-2017) och sedan som dekan (2018-2021).

- Det har varit ett sant privilegium att jobba med så många engagerade och kunniga människor som, liksom jag, brinner för konstens och kulturens roll inom högre utbildning och det känns jätteroligt att få ett uppdrag där jag får fortsätta jobba med de här frågorna. Det känns otroligt glädjande att universitetsledningen ser ett behov av att lyfta frågorna om hur de konstnärliga och kulturella perspektiven kan samverka med övriga vetenskapliga perspektiv för att stärka universitet, säger Anna Lyrevik.

Mer info:

Anna Lyrevik påbörjar sitt nya uppdrag som rektorsråd den 1 april 2021. Nuvarande prodekan Staffan Storm går in som dekan till dess att Rektor utsett tillförordnad dekan och prodekan. En ny fakultetsledning ska sedan utses genom val i april månad med tillträde enligt plan den 1 juli 2021.