Brita är folkmusikens Queen B

Brita Björs
Foto: Max Tellving

ALUMN. Brita Björs tog examen som musiklärare 2013. Idag arbetar hon både som musiker, med en rad egna föreställningar, och som lärare på Skurups Folkhögskola. Men mest aktuell är hon som årets artist (utsedd av Folk- och världsmusikgalan).

Grattis Brita till utmärkselen, vad betyder den för dig?

- Den betyder oerhört mycket såklart. Folkmusikgenren är liten och syns inte så ofta i medierna eller hos den breda publiken, därför är det roligt att genren firar sig själv med en gala. Och att jag föräras priset som Årets Artist är ju helt ofattbart stort. Det är det finaste jag kan tänka mig, att genren själv tycker att man gör ett viktigt jobb, att man syns och gör avtryck.

Vad vinner man som årets artist?

- Priset består av en tjusig och tung statyett men det är inga prispengar inblandade. Det är ett synliggörande och förhoppningen är ju att det ska generera mer gig, att man ska hamna "top of mind" när arrangörer ska komma på roliga akter att boka. Tajmingen kunde dock varit bättre, galan skulle vara en stor helaftonsföreställning på Musikaliska i Stockholm med fem-sexhundra i publiken, men bara tre dagar innan så kom regeringens evenemangsförbud och galan fick omvandlas till en liten fest för sjuttio pers som livestreamades.

I din föreställning Folkmusikens Queen B tolkar du Beyoncés budskap genom folkvisor, har du fler spännande genre-möten på gång?

- Just nu håller jag på att utveckla ett folk-elektro-rejv-koncept som ska vara klubbfolkmusik som handlar om vardagen med hämtning, lämning, korv och makaroner osv.

-Jag gillar att göra saker som överskriver både genrebeteckningar och konstarter. Folkmusikens Queen B är ett allkonstverk med musik, berättande, dans, videoprojektion, kostym, scenografi som hamnar lite mittemellan teaterföreningarna och folkmusikscenen. Den har jag turnerat med sedan 2017.

En stor vinst med att vara alumn är möjligheten till nätverkande, hur gör du med nätverkande?

- Jag byggde upp ett bra nätverk medan jag fortfarande pluggade och engagerade mig i aktivitieter både på skolan och utanför. Jag var bland annat ledamot och senare ordförande i Malmö Folkmusikförenings styrelse där jag lärde känna många inom kulturlivet i Malmö och folkmusikrörelsen nationellt. Sedan dess har jag fortsatt i samma spår, engagerar mig i mycket, lär känna folk och blir på så vis involverad i nya utmanande projekt. Malmö är en stad som ger en stort handlingsutrymme att göra egna produktioner eller ingå i andras.

Beskriv yrket som musiker med tre ord!

- Spännande, roligt, jäktigt.

Snabbfakta
Namn: Brita Björs
Instrument: sång och kontrabas
Examen: Instrumental- och ensemblelärare, sång som huvudinstrument, folkmusikinriktning